Opvoeden & Zo 2024

Kinderen opvoeden is leuk, maar soms ook moeilijk. Iedere ouder heeft weleens behoefte aan steun of advies. Misschien heb je allerlei vragen, zoals:

• Wat doe je als je kind niet luistert?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat je kind vaker leuk en aardig doet?
  • Is het normaal dat ouders de hele dag politieagentje moeten spelen?

Een oudercursus kan helpen om samen met andere ouders oplossingen voor deze vragen te vinden. Door het uitwisselen van ervaringen zal je merken dat je niet de enige ouder bent die zich soms onzeker voelt over de opvoeding van kinderen.

De oudercursus Opvoeden & Zo is een praktische cursus voor ouders met kinderen van 4-12 jaar. De cursus is gericht op alledaagse opvoedingssituaties. Je leert een aantal vaardigheden die kunnen helpen om het opvoeden makkelijker te maken. De vaardigheden zijn gericht op een plezieriger contact tussen ouder en kind. Je leert hoe je goed gedrag van kinderen kunt stimuleren en hoe ongewenst gedrag het beste gecorrigeerd kan worden.

In de cursus wordt in elke bijeenkomst één of meerdere vaardigheden besproken met behulp van animaties met voorbeelden. Je krijgt ook tips voor het gebruik van de opvoedingsvaardigheden in de praktijk. Thuisopdrachten kunnen helpen om een bepaalde aanpak ook in de eigen situatie eens te oefenen. Aan het eind van elke bijeenkomst krijg je een folder mee waarin de belangrijkste informatie nog eens op een rijtje staat.

• Positieve aandacht geven en prijzen
  • Regels stellen
  • Niet reageren en gedrag corrigeren
  • Apart zetten